24 July 2015

Når seilbåtferie blir til festivalferie (kulingfast)

Liten kuling i havna idag. Da passer det jo fint at det er jazz og bluesfestival (Canal Street) nå. Var på konsert med Bel Canto, Vamp og Bo Kaspers.

I pausene var det ganske fint i Pollen

Og på Tyholmen

(Bare litt ustøtt)

 

22 July 2015

Ærndal

Også i år havna jeg i Arendal. Har ikke tatt noen bilder idag så det får rekke med dette. seila fram til Lyngør, men med tiltagende motvind og dønninger fra sørvest ble det innsiden av Lyngør, Sandøya og Tromøya for motor.

21 July 2015

Risør

Stangholmen fyr, idag med Ole Paus konsert.

Etter at jeg hadde fortøyd idag fant jeg en bolt på dekk. Etter en stunds leting viste deg seg at det var rodkickens feste i masta. Med hjelp fra nabobåten, ikke minst en ny splittring så er riggen fiksa.

 

Idag var en grå dag men Fjordlines Stavangerfjord er i hvertfall rød og gild.

 

20 July 2015

Vrengen og Rakkebåene etc. Og til slutt Helgeroa og slektstreff

Værmeldinga sa flau vind fra sørvest fra morgenen av og så økning til frisk bris i 11-12 tida. Vi tok en tildlig start fra Mågerøy (06.45) med frokost underveis i Vrengensundet. Med den lille vinden som var midt i mot ble det å kjøre på motor. Ut Tønsbergfjorden og ut i Skipsleia sør for Vestfold. Vi var framme vis a vi Svenner kl 10 og det var fortsatt lite vind (men ordentlige dønninger). Da bestemte vi å fortsette forbi Rakkebåene til Helgeroa.

Akkurat da vi runda Tvistein og fikk såpass vinkel at det gikk å seile uten å krysse. Da økte vinden på, i løpet av en halvtime gikk det fra knapt 1 m/s til 8. Flott seilas på slør inn til Helgeroa med en liten jib ved Fugløya.

Første besøk for dagen

Det ble noe stressende å legge til med mye vind, ingen ledige plasser og masse båter som kjørte på kryss og tvers. Etter å ha ligget utenfor en båt for lunsj fikk vi flytta båten til en trygg plass i en bås.

Så begynte troppene å samles. Først kom Serine (niese) kjørt over fra Arøya av hennes morfar i båt. Per sykkel og til fots kom min søsters stedatter med familie og til slutt min bror og svigerinne. Så det ble et helt lite slektstreff. 10 pers inntok en bedre men etterhvert som jeg kom nærmere Kvalsholmen utenfor Gamle Hellesund ble kursen nærmere og nærmere vindøyet så seil ble byttet ut med Volvo Penta.middag på et av stedets bevertninger.

 
 

Kveldstemning i Helgeroa

 

 

 

 

 

19 July 2015

Sommerferiens første etappe

Etter et kort hopp til Holmestrand igår fikk jeg besøk av Sidsel og Svein Åge i morges.

Svein Åge holder stø kurs

Bastøy ble passert på skarp kryss.

 

01 June 2015

Tilbaketuren

Kveldstemning i Strømstad

Kveldstemning i Tønsberg

D/S Kysten

 

Osebergkopien

Forbauselse i Huikjela

 

Samling fra Østre Bolæren

 

 

Innerst av tre (innafor den blå seilbåten)

 

 

20 May 2015

Vårtur, med svenskekysten som mål

Avgangen fra Sande ble på grunnlovsdagen istedet for himelspretten som planlagt. Første etappe ble også bare til Jarlsø utenfor Tønsberg for å få fiksa elektronikkrøll.

Passerer Slagentangen på veldig rom lens.

Kveldsstemning på Jarlsø.

Hollenderbåen

 

 

Liten Ola i Østreelv.

 

 

Gamlebyen i Fredrikstad

Blått i FFKs rødhvite by.

Strømstad

Stasjonen i Strømstad, for ca. 20 år siden opplevde jeg min første jernbanefaglige krangel her. Tågklareraren ville ikke sende avgårde toget før fastsatt rute, det var ikke lov påstod han.

Vi var riktignok klare for avgang mer enn en time før tida, og for persontog tar det seg dårlig ut å kjøre da. Sannsynligvis hadde han aldri styrt noe annet enn persontog. Det var det andre godstoget som jeg var med opp til Strømstad og før det første toget jeg var med må det ha vært over 20 år siden det var godstog der første gangen.

Vi sleit veldig med å låse opp kontrollåsene på godsbangården, men med matolje og andre lokale vidundermiddel gikk det tilslutt. Låser som ikke brukes er ofte vanskelige.

I prosessen med å få opp låsene klarte vi nok å overbevise politiet i Strømstad om at SJ var gale (Gunnvald Larsson var ikke med). Først gikk bommene ned og lå nede uten at det kom noe tog, vi ga da politiet beskjed om at det ikke kom noe tog så de kunne dirigere bilene forbi, mens vi løste problemet. Så kom vi kjørende med ett av lokomotivene likevel og så tilbake. Så fikk vi bommene opp og da kom sannelig SJ kjørende med et annet lok uten at bommene gikk ned 5 minutter etterpå kom vi jammen tilbake også uten at bommene gikk ned.