Liten kuling i havna idag. Da passer det jo fint at det er jazz og bluesfestival (Canal Street) nå. Var på konsert med Bel Canto, Vamp og Bo Kaspers.
I pausene var det ganske fint i Pollen
Og på Tyholmen
(Bare litt ustøtt)
Liten kuling i havna idag. Da passer det jo fint at det er jazz og bluesfestival (Canal Street) nå. Var på konsert med Bel Canto, Vamp og Bo Kaspers.
I pausene var det ganske fint i Pollen
Og på Tyholmen
(Bare litt ustøtt)
Også i år havna jeg i Arendal. Har ikke tatt noen bilder idag så det får rekke med dette. seila fram til Lyngør, men med tiltagende motvind og dønninger fra sørvest ble det innsiden av Lyngør, Sandøya og Tromøya for motor.
Stangholmen fyr, idag med Ole Paus konsert.
Etter at jeg hadde fortøyd idag fant jeg en bolt på dekk. Etter en stunds leting viste deg seg at det var rodkickens feste i masta. Med hjelp fra nabobåten, ikke minst en ny splittring så er riggen fiksa.
Idag var en grå dag men Fjordlines Stavangerfjord er i hvertfall rød og gild.
Værmeldinga sa flau vind fra sørvest fra morgenen av og så økning til frisk bris i 11-12 tida. Vi tok en tildlig start fra Mågerøy (06.45) med frokost underveis i Vrengensundet. Med den lille vinden som var midt i mot ble det å kjøre på motor. Ut Tønsbergfjorden og ut i Skipsleia sør for Vestfold. Vi var framme vis a vi Svenner kl 10 og det var fortsatt lite vind (men ordentlige dønninger). Da bestemte vi å fortsette forbi Rakkebåene til Helgeroa.
Akkurat da vi runda Tvistein og fikk såpass vinkel at det gikk å seile uten å krysse. Da økte vinden på, i løpet av en halvtime gikk det fra knapt 1 m/s til 8. Flott seilas på slør inn til Helgeroa med en liten jib ved Fugløya.
Det ble noe stressende å legge til med mye vind, ingen ledige plasser og masse båter som kjørte på kryss og tvers. Etter å ha ligget utenfor en båt for lunsj fikk vi flytta båten til en trygg plass i en bås.
Så begynte troppene å samles. Først kom Serine (niese) kjørt over fra Arøya av hennes morfar i båt. Per sykkel og til fots kom min søsters stedatter med familie og til slutt min bror og svigerinne. Så det ble et helt lite slektstreff. 10 pers inntok en bedre men etterhvert som jeg kom nærmere Kvalsholmen utenfor Gamle Hellesund ble kursen nærmere og nærmere vindøyet så seil ble byttet ut med Volvo Penta.middag på et av stedets bevertninger.
Kveldstemning i Helgeroa
Etter et kort hopp til Holmestrand igår fikk jeg besøk av Sidsel og Svein Åge i morges.
Svein Åge holder stø kurs
Bastøy ble passert på skarp kryss.
Kveldstemning i Strømstad
Kveldstemning i Tønsberg
D/S Kysten
Osebergkopien
Forbauselse i Huikjela
Samling fra Østre Bolæren
Innerst av tre (innafor den blå seilbåten)
Avgangen fra Sande ble på grunnlovsdagen istedet for himelspretten som planlagt. Første etappe ble også bare til Jarlsø utenfor Tønsberg for å få fiksa elektronikkrøll.
Kveldsstemning på Jarlsø.
Hollenderbåen
Liten Ola i Østreelv.
Gamlebyen i Fredrikstad
Blått i FFKs rødhvite by.
Stasjonen i Strømstad, for ca. 20 år siden opplevde jeg min første jernbanefaglige krangel her. Tågklareraren ville ikke sende avgårde toget før fastsatt rute, det var ikke lov påstod han.
Vi var riktignok klare for avgang mer enn en time før tida, og for persontog tar det seg dårlig ut å kjøre da. Sannsynligvis hadde han aldri styrt noe annet enn persontog. Det var det andre godstoget som jeg var med opp til Strømstad og før det første toget jeg var med må det ha vært over 20 år siden det var godstog der første gangen.
Vi sleit veldig med å låse opp kontrollåsene på godsbangården, men med matolje og andre lokale vidundermiddel gikk det tilslutt. Låser som ikke brukes er ofte vanskelige.
I prosessen med å få opp låsene klarte vi nok å overbevise politiet i Strømstad om at SJ var gale (Gunnvald Larsson var ikke med). Først gikk bommene ned og lå nede uten at det kom noe tog, vi ga da politiet beskjed om at det ikke kom noe tog så de kunne dirigere bilene forbi, mens vi løste problemet. Så kom vi kjørende med ett av lokomotivene likevel og så tilbake. Så fikk vi bommene opp og da kom sannelig SJ kjørende med et annet lok uten at bommene gikk ned 5 minutter etterpå kom vi jammen tilbake også uten at bommene gikk ned.