27 June 2017

Herdla - tidligere Bergen lufthavn del 2 a.k.a. Fliegerhorst Herdla

Geologisk skiller Herdla seg fra øvrige øyer i området. På de flate morenemassene på Herdlevalen var det mye enklere å anlegge flyplass enn på mesteparten av Vestlandet ellers. Allerede i juni 1940 starta derfor Luftwaffe utbygging av flyplass for å fylle det ganske betydelige hullet i luftforsvaret av Norge mellom Værnes og Sola.  

IMGP6143

Herdla var utpekt som et av alternativene for en landflyplass allerede før krigen og det ble i 1938 laget en teknisk plan for en flyplass med tre rullebaner på 800 - 1000 m. Tyskerene bygde to rullebaner 850 og 1000 m lange. 

IMGP6136

IMGP6113

Dette er ikke Flygetårnet på Herdla, men et fugleseertårn. Men fra 1940 og fram til åpningen av Flesland i 1955 holdt flygeldererne for Bergen til på Herdla. 

IMGP6111

20170528 162000

For noen år siden hevet man Gelbe 16 fra 12/IV JG 5 ( 12. Staffel, 4. Gruppe Jagdgeschwader 5) en Focke Wulf 190 A-2 som styrtet ute i Øygarden i 1943. Flyer er utstilt inne på området til Herdla Kystfort.

20170528 162112

Fw190 var det beste jagerflyet tyskerne lykkes å produsere i noe større antall under krigen. I 1943 var det nok like bra som noe de allierte hadde. Flere konstruksjonsdetaljer ble stjålet  av både Hawker, Chance Vought og Grumman da de konstruerte Tempest, Corsair respektive Bearcat som de siste og ypperste enmotors stempelmotor jagerne som ble utviklet før jetalderen slo til. Men siden tyskerne ikke kom til å utvikle de enorme 18 sylindrige 46 liters stjernemotorene som de vestallierte er Fw190 mye mindre enn disse flyene. Ikke det at BMW 801 motoren som satt i Fw190 var noen liten og svak motor med over 1500 hk. 

IMGP6112

På grunn av Herdlas strategiske plassering i det nordlige innløpet til Bergen ble det også opprettet kystartilleri (Wermacht) og torpedobatterier og styrbare minefelt (Kriegemarine). Herdla var en av få plasser der alle tre tyske våpenslag var lokalisert på samme sted.

På grunn av den store militære aktiviteten ble hele det sivile samfunnet på Herdla evakuert - jaget bort fra hjemmene sine.

Også etter krigen ble Herdla sammen med Flesland vurdert som alternativ for en landflyplass i Bergen. Men avtand og behovet av sjøtransport for å komme fra Bergen gjorde at Flesland ble valgt.

Selv om flyplassen ble avviklet på 1950 tallet fortsatte Kystartleriet med militær aktivitet helt til hele våpenslaget ble avviklet på 2000-tallet. På Herdla var det topedobatteri mot Hjeltefjorden i vest og styrte minefelt i Det Nauar i øst. Innløpet mot Bergen fra nord kunne dermed blokkeres. 

No comments:

Post a Comment