Forrige helg (sankthans) var været såpass dårlig at jeg valgte å forlenge besøket hos mamma og pappa til søndag morgen og ikke dra ut å seile. Søndag skyssa mamma og pappa meg ut til Valset. Og med med ledninger, sikringsholder gikk jeg i gang for å ordne strømmen fra batteriladeren. Bare for å oppdage at kabelskoene jeg hadde ikke passet til 10 mm2. Jeg lagde en midlertidig kobling med 6 mm2 ledning. Og da fungerte alt som det skulle, men ledningen ble litt varm. Morgenfly fra Ørland til Oslo mandag morgen.
Fredag 29. juni kom jeg opp igjen med ettermiddagsflyet. Lørdag morgen bar det bort til Mekk og hente nye kabelsko og tang for disse og koble inn rett ledning.
Med strømmen i orden var det klart for tur. Kursen ble satt ut Trondheimsleia. Turen starta med ok seilvind fra sørøst. Ved Garten forsvant vinde bare for å komme tilbake litt senere som svak nordvestvind. Satte genakkeren for å utnytte dette. Etter omlag en time økte vinden på og da det nådde 8 m/s fikk genakkeren berges. Vinden fortsatte å øke til drygt 10 m/s. Da begynte jeg å tenke alvorlig på hvilken havn som egnet seg for kraftig nordvest.
Flytekaia på sørøstsiden av Jamtøya ble valget godt i le bak den ganske høye øya (bildet er tatt søndag morgen). Hadde ikke vært der før men kart og internett var godt beslutningsgrunnlag
Mesteparten Jamtøya ble sammen med noen øyer i Hemne kjøpt av staten på 70-tallet for fritidsformål. Snillfjord kommune har vært så vennlige å legge ut flytekai.
Jamtøya har fått sitt navn fordi den ble befolket av innflyttere fra Jämtland.
På små øyer skal der være små gravemaskiner - tydeligvis.
Søndag var været ett helt annet enn lørdag, lue, hansker og annet varmt kunne stues bort og etterhvert måtte shortsen fram. Også vindmessig var været helt annet med under 1 m/s.
No comments:
Post a Comment